SLAY ry

SLAY on tieteellinen erikoislääkäriyhdistys, jonka tarkoituksena on edistää lastenallergologian koulutusta ja kehittämistä Suomessa. SLAY järjestää jatkokoulutustilaisuuksia ja on yhteistoiminnassa vastaavien kotimaisten ja ulkomaisten yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Yhdistys on perustettu vuonna 2012, mutta se jatkaa toimintaa, joka alkoi klubina jo vuonna 1971.

Ensimmäinen epävirallinen "klubikokous" järjestettiin Helsingissä 29.10.1971 lääkintöneuvos Alf Backmanin aloitteesta. Tähän ensimmäiseen iltapäiväkokoukseen osallistui 20 lastenallergologia ja allergiasta kiinnostunutta lastenlääkäriä.

Vuosina 1993-2013 lastenallergologiasta kiinnostuneiden lastenlääkäreiden yhteisö toimi Suomen Lastenlääkäriyhdistyksen Allergiajaoksena, jonka toiminta loppui SLAY:n perustamisen myötä.

Allergiajaoksen viimeisessä ja samalla SLAY:n ensimmäisessä vuosikokouksessa 2013 Alf Backman valittiin yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi. Yhdistyksen jäsenmäärä on tällä hetkellä yli sata.